18 juni, 2008

Sweden vs Russia

Dagen med stort D för alla svenska fotbollsälskare. Sverige - Ryssland ikväll och allt avgörs. Såklart kommer jag som miljontals andra sitta klistrade framför tvn och frenetiskt heja fram våra hjältar.
Men kommer det räcka? Kommer vi kunna klara av ett oavgjort resultat eller rent av en vinst ? Jag är väldigt tveksam.
Jag har sett båda Sveriges matcher och jag är förvånad över hur bra vi har spelat. Mot Grekland som dominera vi i 90 min och de tilläts inte skapa en enda chans. Eller tja, Charisteas solo nummer i början av första kan väl räknas som en chans men i närheten av mål vart det i alla fall inte. Det närmsta de kom att göra mål var faktiskt en nick av Petter Hansson. Samma Hansson som inte hade koll på Torres vid Spaniens 1-0 mål och lyckades på något väldigt konstigt sätt sparka hål i luften någon sekund innan Villa kunde placera in Spaniens vinstmål.
Petter har stjälpt oss nästa i båda matcherna och om jag får säga mitt (vilket jag naturligtvis ska göra) så kommer han göra det ikväll också.
För jag såg första halvlek av Spanien - Ryssland och hade inte spanjorerna varit så effektiva och ryssarna så ineffektiva så hade resultatet i den matchen varit helt annorlunda. Att ryssarna spelade minst lika bra som vi mot grekerna bör också tilläggas. Att sedan Arshvin kommer in mot oss är farligt, mycket farligt.

Vi har chans att slå dem, utan tvekan. Men, då måste Mellberg jobba för två, Stoor spela från start, Sidled spela istället för Linderoth och Zlatan vara lika gudomlig han har varit hittills. Fast i två halvlekar, inte en. Annars så skulle det inte förvåna mig och Arshvin avgöra på en tabbe av Hansson.

Ciao

Inga kommentarer: